www.Noukhba Ainoulmene Hamdi.com
أهــــــــــــــــــلا ً وسهــــــــــــــــلا
اختي ..أخي
اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك
فكم يسرنا ويسعدنا انضمامك لعائلتنا المتواضعة
التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا
وكم يشرفني أن أقدم لك .. أخـوتنا وصداقـتـنا
التي تتسم بالطهر والمشاعر الصادقة
التي تنبع من قلوب مشرفيّ وأعضاء
هذا المنتدى السامي
أهـلا بك
أخوكم / عبد الكريم

www.Noukhba Ainoulmene Hamdi.com

بسم الله الرحمن الرحيم
 
الرئيسيةالرئيسية  المنشوراتالمنشورات  التسجيلالتسجيل  دخول  اسمع القرآن الكريماسمع القرآن الكريم  
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» موضوع اليوم لأخينا Bayazid Amadiase من أجل حياة أفضل بعد التقاعد
الثلاثاء 14 نوفمبر 2017 - 17:55 من طرف tatooo

» تهنئة احبتنا في نخبة عين ولمان
الجمعة 10 نوفمبر 2017 - 8:44 من طرف ouadie

» أهلا وسهلا بأعضاء نخبة عين ولمان
الخميس 9 نوفمبر 2017 - 5:11 من طرف ouadie

» تعزية عائلة قماط بوسعادة
الثلاثاء 29 أغسطس 2017 - 10:55 من طرف ouadie

» لكل مدرس من هنا أو هناك ، أن يكون درسه مناسبًا
الأربعاء 26 يوليو 2017 - 16:52 من طرف ouadie

» عامل الحب مع الأطفال
الأربعاء 26 يوليو 2017 - 16:44 من طرف ouadie

» لعشاق الموسيقى البوم Memories
الأربعاء 26 يوليو 2017 - 16:42 من طرف ouadie

» كولكشن لاجمل الاغانى الرومانسية Love Songs Vol2 :: Direct Links
الأربعاء 26 يوليو 2017 - 16:41 من طرف ouadie

» هل تعلم ماذا يحدث لجسم الإنسان إذا أكل التين والزيتون معاً ؟
السبت 10 يونيو 2017 - 8:24 من طرف ouadie

» حديقـــة الحروف لأطفالنا ..
السبت 10 يونيو 2017 - 7:53 من طرف ouadie

» Cheb Toufik LHWA 2017
الخميس 11 مايو 2017 - 21:09 من طرف ouadie

» المقامات الموسيقية والحروف الموسيقية و نغمة ( الربع تون ) ..
الخميس 6 أبريل 2017 - 18:04 من طرف ouadie

التاريخ

راديو القرآن الكريم



شوف الوقت

راديو ZOMAHM
من هنا وهناك


مواقيت الصلاة ..

 





 

شاطر | 
 

 Arab iqa'at ايقاعات عربية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ouadie
Admin
Admin
avatar

تاريخ التسجيل : 02/10/2009
العمر : 55
الموقع : www.youtube.com

مُساهمةموضوع: Arab iqa'at ايقاعات عربية    الإثنين 28 نوفمبر 2016 - 1:27

The rhythmic modes of Arab music are known as iqa'at (singular iqa'), or sometimes as awzan (singular wazn). They consist of regularly repeating sequences of beats, with each beat represented by one of two different types of drumstroke: the 'dum' stroke is produced at the centre of the drum and the 'tak' stroke at its edge. The time signature at the beginning of the pattern consists of two numbers: the bottom number indicates the relative length of each beat and the top number indicates how many of these beats make up the repeating unit of the pattern. Some of the more common iqa'at are listed below, together with some of the rhythmic patterns associated with them.
 



Sama'i Darij (Yuruk Sama'i)
These two terms seem to be fairly interchangeable and refer to very popular 3/4 or 6/8 rhythms that are often used for the fourth khana in the performance of a sama'i. The word darij means 'popular' or 'common' in Arabic, which reflects the widespread use of this rhythm, whereas yuruk is Turkish for 'fast'.

 



 






Masmudi Saghir
Masmudi saghir ('small') is half the length of masmudi kabir ('big'), and is widespread thoroughout the Arab world:

 







Nawakht
The word nawakht comes from the Persian verb 'to beat'.

 







[size=13]Dawr Hindi[/size]
This is a very old pattern whose name means 'Indian cycle':

 







[size=13][size=13]Masmudi Kabir[/size][/size]
This pattern is twice the length of masmudi saghir, and there are two very similar versions which may be encountered:

 



 






[size=13][size=13][size=13]Aqsaq[/size][/size][/size]
The name of this mode comes from the Turkish word for 'limping', which reflects its Turkish origins. The two main forms which may be encountered are shown below, and in the first of these, the rest on the sixth beat can also be replaced with a 'dum'.

 



 






[size=13][size=13][size=13][size=13]Sama'i Thaqil[/size][/size][/size][/size]
This is the standard rhythm used to accompany a sama'i, and the word thaqil means 'heavy' in Arabic. The two main forms are shown below - the first is the most common, although the second may also be encountered:

 



 






[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Jurjina (Gurgina)[/size][/size][/size][/size][/size]
This an Armenian rhythm which has become very popular in the Arab world. Note that in Egypt it is pronounced gurgina.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Awis[/size][/size][/size][/size][/size][/size]
The word awis means 'difficult' in Arabic and may refer to the 11/4 time signature, which is not that common in Arab music. Note that the pattern begins on a 'tak'.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Mudawwar[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
Three common variations of this rhythm are shown below. The first is called mudawwar masri (or often just mudawwar - mudawwar means 'round' or 'circular' and masri means 'Egyptian'. The second form is known as mudawwar halabi (where halabimeans 'originating from Aleppo' in Arabic), and the third is called mudawwar shami (where shami means 'Syrian').

 



 


 






[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Murabba[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
The word murabba means 'fourfold' or 'square' in Arabic. It is often used to accompany a muwashshah, which is a vocal genre based on poetry.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Zarafat[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
This is a popular Arab dance rhythm.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Muhajjar[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
This mode, and its variations, are distinguished by the three 'dum' strokes at the beginning. Also used to accompany a muwashshah.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Mukhammas[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
There are several different versions of this mode, one of which is shown below. The word mukhammas means 'fivefold' or 'pentagonal'. However, it can also refer to a type of Persian poetry with Sufi connections based on a pentameter, so it is possible that this rhythm was used to accompany such poetry.

 







[size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13][size=13]Awfar[/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size][/size]
This is an old Persian pattern. The word awfar means 'more abundant' in Arabic.

 



 




















الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.edumusic
 
Arab iqa'at ايقاعات عربية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
www.Noukhba Ainoulmene Hamdi.com :: تربية موسيقية :: نظريات الموسيقى-
انتقل الى: